Automotive

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115: wyzwania dla branży automotive

Komisja Europejska opublikowała pod koniec minionego roku komunikat, że Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego oraz Rada UE w sprawie wylesiania (EUDR) będzie miało zastosowanie od 30 grudnia 2025 r., nie zaś jak wcześniej wskazywano – od 30 grudnia 2024 r. Powstaje pytanie, jak ten dodatkowy czas powinniśmy spożytkować, aby właściwie wdrożyć wskazane tam wytyczne?

Zdjęcie pochodzi z unsplash.com

Wdrożenie EUDR do polskiego porządku prawnego to niewątpliwie  istotny krok w stronę ochrony środowiska, który ma na celu ograniczenie negatywnego wpływu działalności gospodarczej na ekosystemy leśne. W kontekście branży automotive, nowe regulacje wprowadzą dodatkowe wymagania dotyczące weryfikacji źródła pochodzenia surowców.

Weryfikacja źródła pochodzenia wybranych produktów

W ramach rozporządzenia, dealerzy samochodowi oraz właściciele warsztatów samochodowych będą zobowiązani do dokładnej weryfikacji źródła pochodzenia niektórych komponentów, które mogą być związane z wylesianiem. Dotyczy to przede wszystkim produktów zawierających drewno, gumę oraz inne surowce wykorzystywanych w produkcji części samochodowych, wyposażenia wnętrz czy materiałów eksploatacyjnych.

Wspomniana weryfikacja ta ma na celu zapewnienie, że wszystkie używane materiały są pozyskiwane w sposób zrównoważony, a ich pochodzenie nie przyczynia się do degradacji lasów. Proces ten obejmuje:

    1. Audyt dostawców: Dealerzy i właściciele warsztatów będą musieli prowadzić szczegółowe audyty swoich dostawców, aby upewnić się, że zamawiane komponenty są pozyskiwane zgodnie z obowiązującymi normami środowiskowymi. W praktyce przydatne okażą się tutaj ankiety pozwalające uporządkować wiedzę na temat praktyk partnerów biznesowych.
    2. Dokumentacja pochodzenia: Kluczowym elementem weryfikacji będzie dokumentacja, która potwierdza źródło pochodzenia produktów. Będzie to wymagało współpracy z producentami oraz dostawcami, aby uzyskać odpowiednie certyfikaty i dowody.
    3. Szkolenia i edukacja: Branża automotive jako obszarowo mocno osadzona w tematach ESG będzie zachęcana do szkolenia pracowników, aby czynić zadość nowym wymogom. Warto przy tym wspomnieć, że skuteczne wdrożenie EUDR przekłada się również na działalność podmiotu opisywaną w rocznym raporcie niefinansowym, którą część dealerów będzie musiała złożyć już za rok 2025.

Kancelaria TURCZA – wsparcie w dokumentacji

W obliczu nadchodzących zmian, dealerzy oraz właściciele warsztatów samochodowych mogą potrzebować wsparcia w zakresie sporządzania odpowiedniej dokumentacji. Kancelaria TURCZA oferuje kompleksowe usługi doradcze, które pomogą w zrozumieniu wymogów rozporządzenia oraz w przygotowaniu niezbędnych dokumentów. Nasz zespół ekspertów pomoże nie tylko w sporządzeniu niezbędnej dokumentacji, ale również spiera kompleksowo przedsiębiorców w sporządzaniu raportów niefinansowych.

Współpraca z nami zminimalizuje także ryzyko związane z wystąpieniem ewentualnych niezgodności czy błędów, które – o czym warto wspomnieć – obarczone są wysokimi sankcjami finansowymi. W obliczu rosnącej odpowiedzialności ekologicznej, inwestycja w zgodność z regulacjami, w tym EUDR, stanie się nie tylko obowiązkiem, ale również atutem konkurencyjnym w branży motoryzacyjnej.

Autor artykułu

Marta Rabe-Kozłowska

Marta Rabe-Kozłowska

Radca Prawny

Email: biznesprawnik@turcza.com.pl
Telefon: +48 61 666 37 60

Mec. Marta Rabe-Kozłowska jest specjalistką z zakresu prawa spółek handlowych, prawa gospodarczego, prawa cywilnego, ochrony danych osobowych oraz Legal English.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.