Służebność

Szczególne regulacje dotyczące służebności gazowej

Biegnąca przez prywatną nieruchomość sieć gazowa powoduje znacznie większe ograniczenia od innych sieci przesyłowych. Co za tym idzie właścicielom należy się znacznie wyższe wynagrodzenie, niż w przypadku ustanowienia innych służebności. Warto o tym pamiętać, bo przedsiębiorstwa gazowe często w negocjacjach z właścicielami starają się proponować wynagrodzenie oderwane od realnej wartości służebności gazowej.

kredyty frankowe poznań kancelaria prawna

Zdjęcie pochodzi z freepik.com

Akty prawne regulujące sektor gazownictwa obejmują szereg ustaw i rozporządzeń, które poza zapewnieniem bezpieczeństwa, efektywności oraz przejrzystości w obrocie gazem, regulują również kwestie dotyczące służebności. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (dalej jako: pr.e.) jest to podstawowy akt regulujący zasady funkcjonowania rynku energii, w tym gazu. Ustawa określa zadania i kompetencje organów regulacyjnych, warunki prowadzenia działalności w sektorze gazownictwa oraz zasady dostępu do systemu przesyłowego. Art. 3 pr.e. stanowi słowniczek dla pojęć wykorzystywanych się w dalszej części tego aktu normatywnego, np. poprzez pojęcie gazociąg bezpośredni należy rozumieć gazociąg, który został zbudowany w celu bezpośredniego dostarczania paliw gazowych do instalacji odbiorcy z pominięciem systemu gazowego.

Natomiast art. 9 ust. 1 i 2 pr.e. stanowi upoważnienie dla Ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, który w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe warunki funkcjonowania systemu gazowego, biorąc pod uwagę: bezpieczeństwo i niezawodne funkcjonowanie tego systemu, równoprawne traktowanie użytkowników systemu gazowego, wymagania w zakresie ochrony środowiska oraz budowy i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci określone w odrębnych przepisach.

Tożsama sytuacja ma miejsce w ustawie z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane, które w z art. art. 7 ust. 2 pkt 2 upoważnia właściwego ministra, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa do wydania rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie.

Zgodnie z Rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego z dnia 2 lipca 2010 roku czy w szczególności Rozporządzeniem Ministra Gospodarki w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie z dnia 26 kwietnia 2013 roku (dalej jako: Rozporządzenie MG), oba akty precyzują szczegółowe warunki techniczne i organizacyjne dla sektora gazownictwa. Uregulowano w nich m.in. kwestie dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji, jakości gazu czy warunków technicznych budowy i eksploatacji sieci gazowych, które mają wpływ na ustanowienie służebności.

W § 2 pkt 30 Rozporządzenia MG została określona strefa kontrolowana, przez którą należy rozmieć obszar wyznaczony po obu stronach osi gazociągu, którego linia środkowa pokrywa się z osią gazociągu, w którym przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się transportem gazu ziemnego podejmuje czynności w celu zapobieżenia działalności mogącej mieć negatywny wpływ na trwałość i prawidłowe użytkowanie gazociągu. Strefa ta również powinna być uwzględniona w przypadku ustanowienia służebności przesyłu na rzecz przedsiębiorstwa gazowego.

Co istotne, w strefach kontrolowanych nie należy wznosić obiektów budowlanych, urządzać stałych składów i magazynów oraz podejmować działań mogących spowodować uszkodzenia gazociągu podczas jego użytkowania. Ponadto, w strefach kontrolowanych nie mogą rosnąć drzewa w odległości mniejszej niż 2,0 m od gazociągów o średnicy do DN 300 włącznie i 3,0 m od gazociągów o średnicy większej niż DN 300, licząc od osi gazociągu do pni drzew. Wszelkie prace w strefach kontrolowanych mogą być prowadzone tylko po wcześniejszym uzgodnieniu sposobu ich wykonania z właściwym operatorem sieci gazowej.

Rozporządzenie MG również określa szerokość stref kontrolowanych, powinna wynosić dla gazociągów o maksymalnym ciśnieniu roboczym (MOP):

1) do 0,5 MPa włącznie – 1,0 m;

2) powyżej 0,5 MPa do 1,6 MPa włącznie – 2,0 m;

3) powyżej 1,6 MPa oraz o średnicy:

  1. a) do DN 150 włącznie – 4,0 m,
  2. b) powyżej DN 150 do DN 300 włącznie – 6,0 m,
  3. c) powyżej DN 300 do DN 500 włącznie – 8,0 m,
  4. d) powyżej DN 500 – 12,0 m.

Materia związana z budową gazociągu jest bardzo sformalizowana, niejednokrotnie przedsiębiorstwa realizujące projekty związane z budową gazociągu w ogóle nie posiadają stosownych wpisów w księgach wieczystych w zakresie służebności przesyłu, nie wspominając już o przestrzeganiu warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowania, czy zapłaty wynagrodzenia za korzystanie z nieruchomości przez przedsiębiorcę przesyłego np. z stref kontrolnych. Służebność przesyłu może powstać w drodze umowy zawartej pomiędzy właścicielem lub przyszłym właścicielem urządzeń przesyłowych oraz właścicielem nieruchomości, dlatego też warto zweryfikować czy przedsiębiorstwo gazowe w ogóle przed położeniem gazociągu podpisało z właścicielem stosowną umowę, z uwzględnieniem aspektów dot. warunków technicznych gazociągów.

Dlatego też nie sposób nie zgodzić się z faktem, że akty prawne i regulacje stanowią ramy prawne, które mają na celu nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, ale także zrównoważonego rozwoju sektora gazownictwa w Polsce z poszanowaniem praw właścicieli nieruchomości. Co więcej, sektor gazowy jest bardzo dynamiczny i podlega różnym reformom oraz dostosowaniom do europejskich i globalnych standardów, dlatego jest aktywnie bardzo często zachodzą zmiany legislacyjne, które nie zawsze uwzględniają przedsiębiorstwa gazowe.

Autor:

Michał Klauziński

Michał Klauziński

Radca prawny

Email: biznesprawnik@turcza.com.pl

W obszarze zainteresowań Michała Klauzińskiego znajduje się problematyka prawa prywatnego, w szczególności prawo cywilne, handlowe oraz rolne.